Aktualności

2017.08.10

Alfabet biegacza – H jak hiperwentylacja

Oddech jest kluczową sprawą w kontekście wysiłku fizycznego. Czasami, gdy obciążenia treningowe rosną, zaczynamy panikować i nieprawidłowo oddychać wpadając w hiperwentylację. Co to jest i jak sobie z nią radzić?

W procesie oddychania chodzi po prostu o wymianę gazową. Dostarczamy powietrze bogate w tlen, a wydalamy dwutlenek węgla. Jeśli jednak ten harmonijny proces zostanie zaburzony, jeżeli będziemy oddychać niezwykle intensywnie, doprowadzimy do tego, że ilość wydychanego dwutlenku węgla będzie wyższa niż tempo jego produkcji. Taka sytuacja ma miejsce podczas ataków paniki lub w przypadku nieumiejętnego oddychania w trakcie bardzo intensywnego biegu (wynikającego ze strachu i bezradności). Paradoksalnie w przypadku zbyt małej ilości CO2 zwężają się naczynia krwionośne mózgu, co prowadzi do jego niedotlenienia i może skutkować zawrotami głowy oraz utratą przytomności i omdleniami.

Biegaczu, oddychaj spokojnie

Wysiłek jest czymś normalnym i naturalnym. Towarzyszył nam od zawsze. Na polowaniach, podczas zabaw, czy momentów zagrożenia. Cywilizacja nieco uśpiła nasze naturalne zachowania, dlatego niektórych rzeczy musimy uczyć się na nowo. Podczas dużego wysiłku na zawodach czy szybszych treningach nie wolno panikować i gubić wypracowanego oddechu – dotyczy to zwłaszcza niezaprawionych w bojach amatorów. Grunt to spokój! Najlepszym rozwiązaniem jest rytmiczny, coraz szybszy i coraz głębszy oddech wraz ze wzrostem wysiłku i większym zapotrzebowaniem na tlen.

Ważne, aby uczyć się prawidłowego oddechu na każdym treningu. Starać się uruchamiać przeponę, aby oddech nie był płytki i nie odbywał się wyłącznie dzięki ruchom klatki piersiowej. Mocny wydech z przepony sprawi, że nie dopadnie was przysłowiowa „zadyszka”, bo to właśnie on jest ważniejszy w procesie oddychania. Organizm pobierze ilość tlenu, której potrzebuje, jednak wydychając zbyt szybko i płytko, zaburzymy ten rytmiczny proces i dopuścimy albo do niedotlenienia (zbyt słaby wydech prowadzi do zalegania dwutlenku węgla w płucach) lub hiperwentylacji, czyli za dużej ilości tlenu względem dwutlenku węgla. Pamiętajcie, że oddech i praca nad nim, a co za tym idzie lepsza kontrola w sytuacjach kryzysowych, są tak samo ważne jak kilometry, które przebiegacie. Dzięki treningowi możecie pozyskać bardzo sprawne narzędzia. Jednak jeśli nie nauczycie się nimi posługiwać we właściwy sposób, będą bezużyteczne.

Maciej Żukiewicz
trener BiegamBoLubię

BiegamBoLubię to bezpłatne weekendowe treningi na 76 stadionach lekkoatletycznych w całej Polsce. Oficjalny sezon rozpoczął się 1 kwietnia i potrwa do 5 listopada Zajęcia odbywają się w soboty o 9.30 lub w poniedziałki o 20.00 w zależności od lokalizacji. Partnerem strategicznym akcji jest PKO Bank Polski. Treningi prowadzone przez profesjonalnych trenerów są dostępne dla wszystkich, którzy chcą zadbać o dobrą formę i samopoczucie. Więcej informacji na stronie http://www.biegambolubie.com.pl/.